WDŻ informacje dla rodziców

WDŻ

INFORMACJA DLA RODZICÓW

NA TEMAT ZAJĘĆ WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE

 

Przedmiot wychowanie do życia w rodzinie jest specyficznym przedmiotem. Realizowany jest od klasy IV do VIII szkoły podstawowej. Program nauczania obejmuje 14 godzin w ciągu roku szkolnego: w tym 9 spotkań wspólnych dla całej klasy oraz po 5spotkań oddzielnie  dla grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” nie podlegają ocenie. Udział w zajęciach odnotowuje się na świadectwie wpisem „uczestniczyła” /„uczestniczył”.

Wbrew ogólnemu przekonaniu na zajęciach WDŻ podejmowane są nie tylko tematy związane z seksualnością człowieka, a przede wszystkim tematy związane z wartością rodziny – jej zadaniami, rolą poszczególnych członków. Podejmowane są zagadnienia związane z przyjaźnią, koleżeństwem, samowychowaniem, pielęgnowaniem własnych zainteresowań, rozwojem i wzrostem. Mówimy o dzisiejszych zagrożeniach, płynących z różnych źródeł, uzależnieniach i ich konsekwencjach. Poznajemy zasady savoir – vivre a także mówimy o tolerancji i szacunku do każdego człowieka, szczególnie rówieśnika w szkole itd. Tematy zajęć dostosowane są do wieku dzieci oraz i ich możliwości percepcyjnych, a ich realizacja stanowi spójną całość z pozostałymi działaniami  wychowawczymi i profilaktycznymi  szkoły.

Cele kształcenia– wymagania ogólne:

  1. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
  2. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.

III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
Pokonywanie trudności okresu dorastania.

  1. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
  2. Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
  3. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.

VII. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Tematyka zajęć w klasie czwartej:

  1. Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
  2. Witaj w domu – funkcja prokreacyjna i opiekuńcza.
  3. Zasady i normy – funkcja wychowawcza i socjalizacyjna.
  4. Miłość, która scala, czyli funkcja psychiczno – uczuciowa i kontrolna.
  5. Jesteśmy razem – funkcja rekreacyjno – towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.
  6. Koleżeństwo.
  7. Dobre wychowanie.
  8. Internet – świat prawdziwy czy nieprawdziwy?
  9. Człowiek istota płciowa.
  10. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  11. U progu dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  12. Rodzi się dziecko (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  13. Intymność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  14. Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt / chłopców).

 

Tematyka zajęć w klasie piątej:

  1. Gdzie dom, tam serce twoje.
  2. Rodzina – moje okno na świat.
  3. Emocje i uczucia.
  4. Porozmawiajmy.
  5. Święta coraz bliżej.
  6. Zaplanuj odpoczynek.
  7. Mądry wybór w świecie gier.
  8. Uprzejmość i uczynność.
  9. Poszukiwany: przyjaciel.
  10. Moje ciało (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  11. Dojrzewam (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  12. Dbam o higienę (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  13. Zdrowy styl życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  14. Zrozumieć siebie i innych (dla grupy dziewcząt / chłopców).

 

Tematyka zajęć w klasie szóstej:

  1. Z rodziny się nie wyrasta.
  2. Rodzinne wychowanie.
  3. Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
  4. Sztuka rozmowy.
  5. Gdy trudno się porozumieć.
  6. O presji rówieśniczej.
  7. Media – wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.
  8. Jak mogę ci pomóc?
  9. Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
  10. Zarządzanie sobą (dla grupy dziewcząt / chłopców)
  11. Mój styl to zdrowie (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  12. Dojrzewam do kobiecości. Dojrzewam do męskości (dla grupy dziewcząt / chłopców)
  13. Mam swoją godność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  14. Stalking, hejting, cyberprzemoc (dla grupy dziewcząt / chłopców)

 

Tematyka zajęć w klasie siódmej:

  1. Rozwój człowieka.
  2. Dojrzałość, to znaczy…
  3. Pierwsze uczucia.
  4. Komunikacja w rodzinie.
  5. Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
  6. Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.
  7. Uzależnienia behawioralne.
  8. Ludzie drogowskazy.
  9. Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  10. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  11. Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  12. Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt / chłopców).
  13. Czas oczekiwania
  14. Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt / chłopców).

 

Tematyka zajęć w klasie ósmej:

  1. Budowanie relacji międzyosobowych.
  2. Na początek: zakochanie.
  3. O etapach i rodzajach miłości.
  4. Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
  5. Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
  6. Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
  7. Choroby przenoszone drogą płciową.
  8. AIDS.
  9. Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
  10. Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
  11. Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
  12. Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
  13. Dojrzałość do małżeństwa.
  14. Wobec choroby, cierpienia i śmierci.

 

Ze szczegółowym programem nauczania można zapoznać się w internecie.

Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”. Program nauczania. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klasy 4, 5, 6, 7, 8 szkoły podstawowej. Wydawnictwo Rubikon.

 

Prowadzący: Agnieszka Kijowska

Share