WDŻ
INFORMACJA DLA RODZICÓW
NA TEMAT ZAJĘĆ WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE
Przedmiot wychowanie do życia w rodzinie jest specyficznym przedmiotem. Realizowany jest od klasy IV do VIII szkoły podstawowej. Program nauczania obejmuje 14 godzin w ciągu roku szkolnego: w tym 9 spotkań wspólnych dla całej klasy oraz po 5spotkań oddzielnie dla grupy dziewcząt i chłopców. Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” nie podlegają ocenie. Udział w zajęciach odnotowuje się na świadectwie wpisem „uczestniczyła” /„uczestniczył”.
Wbrew ogólnemu przekonaniu na zajęciach WDŻ podejmowane są nie tylko tematy związane z seksualnością człowieka, a przede wszystkim tematy związane z wartością rodziny – jej zadaniami, rolą poszczególnych członków. Podejmowane są zagadnienia związane z przyjaźnią, koleżeństwem, samowychowaniem, pielęgnowaniem własnych zainteresowań, rozwojem i wzrostem. Mówimy o dzisiejszych zagrożeniach, płynących z różnych źródeł, uzależnieniach i ich konsekwencjach. Poznajemy zasady savoir – vivre a także mówimy o tolerancji i szacunku do każdego człowieka, szczególnie rówieśnika w szkole itd. Tematy zajęć dostosowane są do wieku dzieci oraz i ich możliwości percepcyjnych, a ich realizacja stanowi spójną całość z pozostałymi działaniami wychowawczymi i profilaktycznymi szkoły.
Cele kształcenia– wymagania ogólne:
- Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
- Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania.
Pokonywanie trudności okresu dorastania.
- Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
- Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.
- Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
VII. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.
Tematyka zajęć w klasie czwartej:
- Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny.
- Witaj w domu – funkcja prokreacyjna i opiekuńcza.
- Zasady i normy – funkcja wychowawcza i socjalizacyjna.
- Miłość, która scala, czyli funkcja psychiczno – uczuciowa i kontrolna.
- Jesteśmy razem – funkcja rekreacyjno – towarzyska, kulturowa i ekonomiczna.
- Koleżeństwo.
- Dobre wychowanie.
- Internet – świat prawdziwy czy nieprawdziwy?
- Człowiek istota płciowa.
- Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- U progu dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Rodzi się dziecko (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Intymność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Obrona własnej intymności (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Tematyka zajęć w klasie piątej:
- Gdzie dom, tam serce twoje.
- Rodzina – moje okno na świat.
- Emocje i uczucia.
- Porozmawiajmy.
- Święta coraz bliżej.
- Zaplanuj odpoczynek.
- Mądry wybór w świecie gier.
- Uprzejmość i uczynność.
- Poszukiwany: przyjaciel.
- Moje ciało (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Dojrzewam (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Dbam o higienę (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Zdrowy styl życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Zrozumieć siebie i innych (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Tematyka zajęć w klasie szóstej:
- Z rodziny się nie wyrasta.
- Rodzinne wychowanie.
- Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności.
- Sztuka rozmowy.
- Gdy trudno się porozumieć.
- O presji rówieśniczej.
- Media – wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie.
- Jak mogę ci pomóc?
- Czasami pod górkę. Trudności w okresie dojrzewania.
- Zarządzanie sobą (dla grupy dziewcząt / chłopców)
- Mój styl to zdrowie (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Dojrzewam do kobiecości. Dojrzewam do męskości (dla grupy dziewcząt / chłopców)
- Mam swoją godność (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Stalking, hejting, cyberprzemoc (dla grupy dziewcząt / chłopców)
Tematyka zajęć w klasie siódmej:
- Rozwój człowieka.
- Dojrzałość, to znaczy…
- Pierwsze uczucia.
- Komunikacja w rodzinie.
- Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania.
- Utrata wolności. Zagrożenia. Uzależnienia chemiczne.
- Uzależnienia behawioralne.
- Ludzie drogowskazy.
- Dojrzewanie – rozwój fizyczny (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Przekazywanie życia (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Mężczyzna i kobieta. Układ rozrodczy (dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Czas oczekiwania
- Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo (dla grupy dziewcząt / chłopców).
Tematyka zajęć w klasie ósmej:
- Budowanie relacji międzyosobowych.
- Na początek: zakochanie.
- O etapach i rodzajach miłości.
- Rozwój psychoseksualny człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Seksualność człowieka (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Przedwczesna inicjacja seksualna (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Choroby przenoszone drogą płciową.
- AIDS.
- Metody rozpoznawania płodności (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Antykoncepcja i środki wczesnoporonne (lekcja dla grupy dziewcząt / chłopców).
- Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka.
- Inicjacja seksualna. Czy warto czekać?
- Dojrzałość do małżeństwa.
- Wobec choroby, cierpienia i śmierci.
Ze szczegółowym programem nauczania można zapoznać się w internecie.
Teresa Król „Wędrując ku dorosłości”. Program nauczania. Wychowanie do życia w rodzinie dla uczniów klasy 4, 5, 6, 7, 8 szkoły podstawowej. Wydawnictwo Rubikon.
Prowadzący: Agnieszka Kijowska